محمد هانى: حققنا هدفنا فى الصعود ولا نخشى أى فريق
06.04.2024 03:39
Sports رياضه
الدستور
محمد هانى: حققنا هدفنا فى الصعود ولا نخشى أى فريق
حجم الخط
الدستور

أبدي محمد هاني، الظهير الأيمن للفريق الأول بنادي الأهلي، سعادته بعد تأهل الفريق إلى نصف نهائي دوري أبطال إفريقيا بعد تخطي سيمبا التنزاني ذهابا وإيابًا.

وأكد محمد هاني، خلال  تصريحاته التليفزيونية عقب نهاية المباراة: “الحمد لله على المكسب، أنت عملت اللي أنت عاوزه وكسبت وصعدت، أنا مش شايف إن كان فيه تراخي، كان فيه تكتيك معين المدرب طالبه وإحنا نفذناه، وفي الآخر حققنا الهدف المطلوب إننا نكسب ونصعد”.

وتأهل المارد الأحمر إلى نصف نهائي دوري أبطال إفريقيا للمرة الـ20 في تاريخه بعد الفوز على سيمبا التنزاني ذهابًا وإيابًا.

وأضاف الظهير الأيمن أنه لا توجد أي تفضيلات أو فريق معين عاوزين نلاعبه في نصف النهائي لأن الفريق اللي هيبقى موجود هنركز ونحضر ونشوف نقاط القوة والضعف ونشتغل عليها، كل الفرق الموجودة كويسة وبتنافس، هدفنا إننا نحافظ على اللقب إن شاء الله.

وأشار محمد هاني إلى أنه لا يوجد سر معين لظهوره بشكل مميز الفترة الأخيرة، مضيفًا: “أنت بتشتغل وبتجتهد، الناس مبتبقاش شايفة ده أنك بتشتغل على نفسك وكمية التضحيات اللي بتضحي بيها في الآخر هي تفاصيل صغيرة أنت لو اشتغلت عليها هتلاقي نفسك في الآخر وصلت لحاجة كبيرة، كويس أن فيه ناس شايفة إني بجتهد وبعمل اللي عليا وفي الأول والآخر النتيجة دي بتاعت ربنا، أنت بتشتغل على نفسك والنتيجة بتاعت ربنا”.

واختتم هاني حديثه شكرا لجمهور الأهلي: اليوم الاستاد ممتلئ، أنت في رمضان والناس صايمة، كانت تهتف لكل اللعيبة وشجعوهم من أول دقيقة لآخر دقيقة شكرا ليكم ودايما في ضهرنا ويا رب نكون عند حسن ظنهم ونعملهم حاجة تفرحهم.

الأهلي حجز بطاقة التأهل إلى نصف نهائي دوري الأبطال الإفريقى

وكان الفريق الأول بنادي الأهلي قد نجح في في حجز بطاقة تأهله إلى نصف نهائي دوري أبطال إفريقيا للمرة الـ20 في تاريخه بعد الفوز ذهابًا وإيابًا على سيمبا التنزاني.

وكان المارد الأحمر قد حقق الفوز على سيمبا في ذهاب ربع نهائي دوري أبطال إفريقيا بهدف دون رد سجله لاعبه أحمد نبيل كوكا.

كما حقق الفريق الفوز إيابًا في القاهرة، بهدفين دون رد، عن طريق عمرو السولية ومحمود عبدالمنعم كهربا من ركلة جزاء.

وينتظر نادي الأهلي الفائز من بيترو أتلتيكو الأنجولي ومازيمبي الكونغولي لمواجهته في الدور نصف النهائي من البطولة.

 

اترك تعليقا
تعليقات
Comments not found for this news.